مایکروسافت وارد «متاورس» میشود
به گزارش مهر به نقل از ورج، این شرکت قصد دارد با توسعه متاورس داخل پروژه تیمز از رقبای خود از جمله فیسبوک عقب نماند. فیسبوک هفته گذشته در اقدامی برای نشاندادن تمرکز روی پدیده جدید متاورس، نام خود را به متا تغییر داد. درهمین راستا مایکروسافت تصمیم دارد Mesh را عرضه کند که یک پلتفرم اشتراکی برای تجربه محیطمجازی است و سال آینده بهطور مستقیم در مایکروسافت تیمز ارائه میشود. این اقدام بخشی از تلاش شرکت برای ترکیب پروژههای واقعیت افزوده و هولولنز با تماسهای تصویری و تماسهای دستهجمعی است. در این فضا افراد میتوانند با آواتارهای انیمیشنی حضور یابند.
«نیکول هرزکویتز» مدیرعامل بخش مایکروسافت تیمز در اینباره میگوید: در یک تماس تصویری دستهجمعی حداکثر پس از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه افراد به سختی میتوانند تمرکز خود را حفظ کنند، بنابراین ما خستگی در دنیایمجازی را هدف گرفتیم.
در ابتدا برای حل مشکل خستگی TogetherMode ایجاد شد و اکنون مایکروسافت امیدوار است Mesh، بار مربوط به حضور در تماسهای تصویری که گاه تمام روز طول میکشد را کمتر کند. در همین راستا مایکروسافتتیمز مجهز به آواتارهای جدید و سهبعدی میشود. افراد نیازی به استفاده از هدست واقعیتمجازی نخواهند داشت. این آواتارها میتوانند نماینده فرد در تماسهای تصویری دو بعدی و سهبعدی باشند. همچنین مایکروسافت با استفاده از هوشمصنوعی به صدای فرد گوش میدهد و سپس آواتار انیمیشنی از وی را میسازد. اگر فرد گزینه تماس تصویری سهبعدی را انتخاب کند، هنگامیکه او گزینه بلندکردن دست را انتخاب میکند، آواتار وی این کار را انجام میدهد، یاایموجیهای اطراف آواتار متحرک میشوند.
علاوه بر این موارد، مایکروسافت مشغول توسعه پشتیبانی ترجمه و نوشتار است. به این ترتیب کاربر هنگام برقراری تماس تصویری با همکارانش در نقاط دیگر جهان با موانع زبانی کمتری روبهرو میشود.
این شرکت ادعا میکند مایکروسافتتیمز از نیمه نخست۲۰۲۲ میلادی با این فضاهایمجازی و آواتارها ارائه میشود. علاوه برآنچه گفته شد، ساتیا نادلا مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت در مصاحبه با کانال خبری بلومبرگ اعلام کرد؛ این شرکت بهطور کامل روی بازیهای رایانهای برای متاورس در ایکسباکس تمرکز کرده است.
او در اینباره گفت: «منتظر فعالیتهای ما در صنعت بازی رایانهای باشید. Halo را بهعنوان یک بازی در نظر بگیرید، این بازی در متاورس انجام میشود. مینسکرافت در فضای متاورس ارائه میشود. «فایت سیم» نیز همینطور است. از برخی جهات این بازیها هماکنون بهطور دو بعدی ارائه میشوند و سوال اینجاست که آیا میتوان این محیطها را به فضای سهبعدی برد. ما قصد داریم همین کار را انجام دهیم.»
البته بسیاری از کارشناسان از سالها قبل منتظر برنامههای مایکروسافت برای تبدیل مینسکرافت به یک متاورس برای هدستهای واقعیتمجازی و واقعیتافزوده هستند. این شرکت قبلا پتانسیلهای مینسکرافت برای واقعیتمجازی را با عرضه هدستهای هولولنز نشان داد. بازی مذکور شبیه نسخه مخصوص مینسکرافت برای هولو لنز بود که توسعه آن ۶ سال طول کشیده بود.