آزاده نامداری مجری برنامه اینترنتی «کافه تماشا» شب گذشته ۱۷ بهمن میزبان محمدعلی آهنگران بود و با او درباره موضوعات مختلفِ روزِ جامعه از تازه‌ترین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان گرفته تا کشتی سانچی و.. گفت وگو کرد.

فرزند مداح دفاع مقدس صادق آهنگران در این برنامه اینترنتی از علاقه‌اش به تئاتر، سینما و موسیقی صحبت کرد و گفت دوره وزارت عطاالله مهاجرانی و احمد مسجدجامعی را دوران شکوفایی برای سینمای ایران می‌داند.

آهنگران در آغاز گفت وگو از نامداری خواست فعال فرهنگی یا اجتماعی خطابش کند، او گفت: من حجتِ اسلام و مسلمین نیستم، در جهت ترویج اخلاق و معنویت تلاش می‌کنم و اینکه چقدر موفق بوده‌ام را نمی‌دانم.

از تماشای «لاتاری» ذوق‌زده نشدم

فرزند صادق آهنگران درباره تازه‌ترین اثر محمدحسین مهدویان گفت: از سازنده «ماجرای نیم روز» انتظار بیش‌تری داشتم، «لاتاری» بازی‌های خوبی دارد که بیننده با آن ارتباط برقرار می‌کند، اما سررشته قصه از یکجایی به بعد از دست کارگردان در می‌رود  وبه نظر می‌رسد که کار افت کرده است.

او افزود: «لاتاری» کار شریفی است که روی موضوع بسیار مهمی دست می‌گذارد، این فیلم بیان یکی از مهم‌ترین دردهای ماست که هنوز هم حل‌نشده، به نظرم ورود به این قصه جسارتی می‌خواست که عوامل سازنده این فیلم داشتند و از این بایت به آن‌ها تبریک می‌گویم .

آهنگران گفت: در کل از تماشای «لاتاری» ذوق‌زده نشدم، انتظار داشتم که باکار موفق‌تری روبه‌رو باشم، تلاش‌های خوبی هم صورت گرفته بود، اما به نظر من، به‌عنوان یک بیننده غیرحرفه‌ای این فیلم به‌اندازه «نیم روز» موفق نیست.

تئاتر را به سینما ترجیح می‌دهم

این فعال فرهنگی بابیان اینکه تئاتر را به سینما ترجیح می‌دهم، گفت: زندگی در تئاتر قوت بیشتری دارد، ارتباط با بیننده بدون واسطه است و انرژی‌ای که بچه‌ها می‌گذارند عمیق‌تر و جدی‌تر، از همه این‌ها مهم‌تر تئاتر هنوز خیلی درگیر شهرت و پول نشده و سینما امروز هر چه دارد از ساحت تئاتر است.

او افزود: تئاتر عادت خوبی برای من است، تماشایش برایم ژست نیست، دوستش دارم چون من را به واقعیت بیش‌تر نزدیک می‌کند.

خودم کم حاشیه نداشتم

آهنگران در پاسخ به این سؤال که پرحاشیه ترین آدمی که می‌شناسید کیست؟ گفت: خودم کم حاشیه نداشتم.

او در واکنش به صحبت نامداری دراین‌باره که بعضی‌ها برای خودشان حاشیه درست می‌کنند، تصریح کرد: اگر بنا بر اشتباهات باشد، حاشیه‌سازی سیاسیون برای خودشان بیش‌تر است، حواشی  هنرمندان هم چون دوربین روی آن‌ها متمرکز است، بیش‌تر دیده می‌شود، اما دسته‌ای هم هستند که برای باقی ماندن در جایگاهی که در ورزش، هنر و سیاست دارند، از حاشیه‌سازی استفاده می‌کنند و این حاشیه‌سازی‌ها برای ماندن آن‌هاست.

منتقد آن‌هایی هستم که ناامیدی پمپاژ می‌کنند

در ادامه این گفت وگو نامداری از آهنگران خواست تا از کسانی که به آن‌ها نقد دارد، نام ببرد؛ آهنگران هم گفت: علاقه ندارم از شخصیت خاصی نام ببرم، اما من منتقد آن‌هایی هستم که خیلی اصرار دارند مردم را ناامید کنند، پمپاژ ناامیدی می‌کنند و دوست دارند اخبار بد برسانند، موفقیت‌ها را نبینند و متأسفانه این جریان در بین بعضی از رسانه‌ها و تریبون دارهای ما وجود دارد.

اسم کار فیلم‌ساز را سیاه نمایی نمی‌گذارم

او در پاسخ در جواب نامداری که پرسید شما به نظر شما هدف فیلم‌سازانی مثل فرهادی سیاه نمایی است؟ گفت: بیان واقعیت با ناامید کردن کاملاً متفاوت است، من اسم کار فیلم‌ساز را سیاه نمایی نمی‌گذارم، کار فیلم‌ساز بیان درد است و اولین راه درمان درد شناسایی آن است.

کشتی سانچی سوژه‌ای دراماتیک است

آهنگران ادامه داد: اگر قرار باشد از وقایعی که اخیراً در کشور رخ‌داده فیلم بسازم، «کشتی سانچی» را انتخاب می‌کنم، این سوژه بسیار دراماتیک است و متأسفانه اتفاقی که در این کشتی برای دریانوردان ما افتاد بسیار دردناک بود.

او تأکید کرد: کارگردان این فیلم هم حتماً کیانوش عیاری خواهد بود، البته اگر به ایشان مجوز و اجازه کار بدهند.

این فعال فرهنگی درباره کارگردان و فیلم‌های موردعلاقه‌اش هم گفت: عیاری کارگردان موردعلاقه من است و فیلم محبوبم «روز واقعه»، از آثار تازه‌تر سینما هم «ماجرای نیم روز» و «سیانور» بسیار توجهم را جلب کردند. در ژانر فیلم‌های اجتماعی هم به نظرم «سگ‌کشی» در تاریخ سینمای ایران بی‌نظیر و «زیرپوست شهر» را هم بسیار دوست دارم.

آهنگران درباره تولید فیلم‌های خوب در ایران هم گفت: زمانی که فضای مناسبی به وجود بیاید و مدیران فرهنگی آزادی لازم را در اختیار هنرمندان و سینماگران بگذارند، بی‌شک آثار ارزشمندی خلق خواهد شد، مسلماً زمانی که عوامل یک اثر از ممیزی‌ها و اعمال سلیقه‌های بی‌قاعده دور باشند بهتر عمل خواهند کرد.

اسکار «جدایی نادر از سیمین» محصول سیاست ورزی‌های مدیران وقت نبود

آهنگران گفت: دوران وزارت آقایان مهاجرانی و مسجد جامعی دوران شکوفایی سینمای ایرانی می‌دانم و به نظرم در این زمان آثار سینمایی خوبی تولید شد.

او بابیان اینکه دوره شمقدری را دوره‌ای پرافتخار برای سینمای ایران نمی‌دانم، تصریح کرد: افتخاراتی که در دوران مدیریت ایشان به وجود آمد ، مثل موفقیت «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی محصول سیاست ورزی‌های مدیران وقت نبود، آن دوره کسانی آثار خوب تولید کردند که مهجور بودند و همواره درگیر ممیزی و اعمال سلیقه‌ها.

این فعال فرهنگی در واکنش به صحبت نامداری مبنی بر اینکه شمقدری موفقیت «جدایی نادر از سیمین» را محصول لابی مدیران وقت عنوان کرده است، گفت: اگر من هم جای آقای شمقدری باشم سعی می‌کنم که این افتخارات را ثمره سیاست ورزی‌های خودم بدانم، اما بهتر است از اصغر فرهادی بپرسیم آیا بستری که شمقدری فراهم کرد موجب دیده شدن «جدایی نادر از سیمین» شد؟ من این‌طور فکر نمی‌کنم.

آهنگران درباره اصغر فرهادی هم اظهارنظر کرد و گفت: آثار اصغر فرهادی بیان گزنده‌ای دارد و این اتفاق هم خوب است و هم بد؛ نمی‌شود قضاوت کرد که بیان دردها الزاماً اتفاق خوبی است یا خیر؟ به نظر من اگر بیان دردها منتهی به حل مشکلات بشود خوب است.

او در پاسخ به اینکه کار فیلسماز حل مشکلات نیست، افزود: فیلم‌ساز هم حلقه‌ای از یک  زنجیره است، قبول دارم که کارش حل همه مشکلات عالم نیست، اما کارش طرح صادقانه موضوعات است و من در صداقت اصغر فرهادی ذره‌ای تردید ندارم.

آهنگران گفت: درباره خوبی‌های ایران هم آثار خوبی تولیدشده، من آثار مجید مجیدی را برای بیان لطیف و صادقانه‌اش دوست دارم، «نفس» نرگس آبیار هم کار بسیار خوبی است که جایزه‌های بسیاری برده است.

ده‌نمکی کارگردان موردعلاقه‌ام نیست

آهنگران  گفت: مسعود ده‌نمکی کارگردان موردعلاقه‌ام نیست اما از این جهت از او دفاع می‌کنم که به اقتصاد سینما کمک می‌کند.

او افزود: امروز در هالیوود هم در یک سال صدها اثر تولید می‌شود که گیشه سینماها را می‌چرخاند اما تنها دو یا سه اثر به‌طور خاص دیده می‌شوند، به‌هرحال  سینما هم به «اخراجی» ها احتیاج دارد و هم به «جدایی نادر از سیمین».

تجربه‌های تلخ آشپزی

آهنگران در پاسخ به سؤال نامداری درباره آشپزی هم گفت: تجربه‌های تلخی درزمینهٔ آشپزی دارم، چند بار تلاش کردم تا غذای موردعلاقه‌ام را درست کنم و درنهایت آن‌قدر افتضاح شد که مجبور شدم غذا را همراه با دیگ کنار بگذارم.

ارثیه پدری

او از علاقه‌اش به شعر صحبت کرد و درباره ارثیه‌ای که پدرش برای او گذاشته است، او گفت: گاهی شعر می‌گویم و گاهی هم برای خودم آواز می‌خوانم این دو را خیلی دوست دارم و احتمالاً ارثی هستند که از پدرم بردم.

«روزبه بمانی» نقطه قوت فیلم مهدویان

او بابیان اینکه صدای روزبه بمانی در لاتاری را خیلی دوست داشتم، تصریح کرد: به نظرم  این اتفاق از نقاط قوت فیلم مهدویان است، این صدا روی من اثر گذاشت و از آن دست صداهایی بود که به تار دل می‌نشست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.