انجام بازی بیشترین کاربرد دستیارهای صوتی هوشمند است
اسپیکرهای هوشمند؛ جرقه تحول صنعت بازی
آمارها همچنین نشان میدهند که در حالحاضر ۴۱ درصد از خانهها در آمریکایشمالی، دستکم یک اسپیکر مبتنی بر دستیار صوتی هوشمند دارند؛ تقریبا به اندازه نرخ مالکیت کنسولهای بازی که برابر ۴۸ درصد خانههای این منطقه است. با این اوصاف باور اینکه شرکت آمازون –که حالا ۷۰ درصد بازار جهانی اسپیکرهای هوشمند را در اختیار دارد- تنها سه سال پیش برای اولینبار اسپیکر هوشمند اکو را عرضه کرده، واقعا سخت است. این در حالی است که کنسولهای بازی حدود چهل سال است که در بازار وجود دارند و عرضه میشوند. بر اساس گزارش اخیر موسسه تحقیقاتی Voicebot که در زمینه اسپیکرهای هوشمند و دستیارهای صوتی هوشمند بررسی میکند، بیشتر افراد از اسپیکرهای هوشمند برای انجام بازی استفاده میکنند تا بررسی محصولات، ارسال پیام، دسترسی به تقویم و حتی گوش دادن به اخبار. با این حال اما اسپیکرهای هوشمند تنها برای خانهها طراحی نشدهاند. این تکنولوژی قرار است در ماههای آینده با هر چیزی از خودروها گرفته تا هدفونها، ادغام شوند تا به این ترتیب میزان کاربرد و استفاده از این تکنولوژی در حال رشد و دستگاههای اسپیکر مبتنی بر آن به سرعت افزایش پیدا کرده و کنسولهای بازی را پشتسر بگذارد. حالا این واقعا برای صنعت گیم به چه معنایی خواهد بود؟ جواب کوتاه این است: همهچیز!
حذف موانع دسترسی
بیشتر رشد صنعت گیم در سالهای اخیر نهتنها بهخاطر گیمرهای سنتی نبوده، بلکه به خاطر میلیاردها نفر از نسل جدید گیمرها و کاربران موبایل بوده که بازی کردن را تنها به این دلیل شروع کردهاند که بالاخره بیشتر قابلدسترس است. روزگاری انجام بازیهای ویدئویی نیازمند جای مناسب، سختافزار گرانقیمت و درک پایهای از شیوه انجام بازی بود. به این ترتیب بود که با ظهور دستگاهها و پلتفرمهای جدید که این موانع را از بین میبردند، بازیهای ویدئویی رایجتر، پرطرفدارتر و البته بیشتر قابل دسترس شدند.عرضه کنسول Wii شرکت نینتندو در سال ۲۰۰۶ اتفاق مهمی در این انقلاب بود. سیستم خاص کنترل مبتنی بر حرکت و بازیهای جالب و ساده آن، باعث شد به یک کنسول بازی محبوب و پرطرفدار در میان گیمرهای سنتی تبدیل شود. یک سال بعد شرکت اپل آیفون و فروشگاه اپاستور را عرضه کرد و همراه با آنها بازیهای رایگان و قابل انجام با لمس انگشت را معرفی کرد تا در دسترس همه قرار گرفته و مسیر صنعت گیم را برای همیشه تغییر بدهد.
انقلاب صوتی
در مقایسه با ۵/ ۲ میلیارد دستگاه موبایل هوشمندی که در حالحاضر در سراسر دنیا استفاده میشود، انقلاب اسپیکرهای هوشمند حالا به نقطهای نورانی روی رادار تبدیل شده است. هرچند نرخ سریع پذیرش و استفاده از این دستگاهها نشان میدهد که بازیهای مبتنی بر دستیار صوتی هوشمند میتوانند آینده بزرگی داشته باشند. راحتی دسترسی به بازیهای صوتی، نقش مهمی در رسیدن به این آینده بازی میکند. برای مثال، انجام بازی به کمک اسپیکر هوشمند اکوی آمازون به سادگی این است که از الکسا بخواهیم چطور بازی کند. این بازیها همچنین میتوانند از طریق اپلیکیشن الکسا یا وبسایت آمازون هم در دسترس قرار گرفته و فعال شوند؛ این کار با جستوجو در فهرست در حال رشدی از مهارتهای بازی در دسترس و کلیک روی محتوای انتخابشده برای فعال کردن آن، انجام میشود. در حالی که بسیاری از بازیها رایگان هستند، بعضی از بازیهای مبتنی بر تکنولوژی صوتی هوشمند مانند Ellen Degeneres Heads-up!، محتوای مضاعفی را ارائه میدهند که میتواند با دستورات صوتی خریداری شده و صورت حساب آن به حساب کاربری آمازون کاربران فرستاده شود.
جالب است بدانید که در حالحاضر بیش از هزار بازی از طریق دستیار صوتی الکسای آمازون در دسترس است. این بازیها نامهای آشنایی مانند Call of Duty، Skyrim و Destiny ۲ هستند و در کنار عناوین مستقلی مانند Earplay و The Magic Door قرار گرفتهاند. از آنجا که شرکت آمازون در همکاری با معروفترین توسعهدهندگان جهان سرمایهگذاری چشمگیری در محتوا کرده است، انتظار میرود تعداد بازیهای روی این پلتفرم تا یک سال آینده به دوبرابر افزایش پیدا کند. به دلیل محدودیتهای اسپیکرهای هوشمند، اغلب بازیهای صوتی نسخههای تعاملی مستقل یا اپلیکیشنهای تکمیلی هم دارند. تقاضا برای محتوای صوتی به سرعت رو به رشد است، همچنان که استفاده از پادکستها و کتابهای صوتی هر سال افزایش مییابد. با این اوصاف است که اسپیکرهای هوشمند در بهترین موقعیت از روند تغییر عادتها و سبک زندگی ما قرار گرفتهاند.
ارسال نظر