ساز و کار خریدهای داخلی در این بازی‌های ویدئویی شباهت‌های زیادی با شیوه قمار کردن دارد بنابراین می‌تواند موجب افزایش تمایل کاربران به این اعتیاد خطرناک شود. پژوهشگران برای تحقیق در مورد این موضوع طیف گسترده‌ای از بازی‌های محبوب آنلاین را که در آنها قابلیت خرید اقلام مختلف وجود دارد بررسی کردند. کاربران این بازی‌ها با پرداخت مبالغی اندک می‌توانند امکانات اضافی برای پیشبرد بازی‌های مختلف خریداری کنند.  در نهایت پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که برخی بازی‌های آنلاین باعث می‌شود کاربران به صرف بی‌پایان و همیشگی پول به منظور خرید اقلام مختلف تمایل پیدا کنند. کاربران این بازی‌ها به صرف وقت برای تکرار رفتارهای این چنینی نیز علاقه پیدا می‌کنند و یکی از زمینه‌های تکرار چنین رفتارهایی قمار است. ناچیز بودن مبالغ پرداخت شده در این شیوه باعث می‌شود فرد متوجه هزینه کلان استفاده از بازی‌های آنلاین دارای قابلیت پرداخت داخلی نشود. هزینه قطعی و نهایی این نوع پرداخت‌ها نیز تنها پس از آن مشخص می‌شود که فرد از نظر روانی و مالی به این کار وابسته شود و در این شرایط نمی‌تواند عادت به صرف چنین هزینه‌هایی را کنار بگذارد. افرادی که به اجرای این بازی‌های آنلاین عادت کنند روز به روز پول بیشتری را برای چنین کاری صرف می‌کنند و ناگهان متوجه می‌شوند که پول‌های زیادی را به باد داده‌اند. عطش برای پشت سر گذاشتن مراحل مختلف و کسب پیروزی نهایی نیز این روند را تشدید می‌کند بنابراین کاربران باید جلوی اعتیاد به چنین بازی‌هایی را بگیرند.