انتقاد تهیهکننده قدیمی از شباهت سریالهای تاریخی
او درباره دلایل افزایش میزان کارهای تاریخی در تلویزیون افزود: نکتهای که جای تامل دارد، کنداکتوری است که تلویزیون میچیند. یک سریال تاریخی زمانی به چشم میآید که در کنار یکسری کارهای روز قرار بگیرد. زمانی که ما مقداری سریالهای تاریخیمان را افزایش میدهیم و بعد آنها را در کنار هم قرار میدهیم بهخودیخود لطمهای به کارها زده میشود. از سویی وجه افتراق کارهای تاریخی میتواند در اکشنها و فضای صحنهها اتفاق بیفتد که متاسفانه تلویزیون ما این اقتضائات را ندارد.
این تهیهکننده توضیح داد: اینکه شما میبینید کارها شبیه به هم میشوند یکی از دلایلش این است که ظرف بودجه برای همه محدود است؛ مگر اینکه شما کاری استثنایی مثل سریال «سلمان فارسی» داشته باشید که ۹ سال تولید آن طول میکشد، آن هم با بودجه نجومی که که ۵۰ تا ۶۰ برابر سریال معمولی است که اقتضائات خاص خود را دارد اما مابقی کارهای تاریخی ناخودآگاه به هم نزدیک میشوند. ما قادر نیستیم فضاهای بزرگ تاریخی را به تصویر بکشیم اما با تمام بضاعتمان تلاش میکنیم و با بهرهگیری از جلوههای ویژه، سعی میکنیم کمی از چارچوبهای کلیشهای خارج شویم. اما قطعا تغییرات و جذابیت در فضای کارهای تاریخی زمانی میتواند اتفاق بیفتد که در بخش صنعت جلوههای ویژه تقویت شویم که هنوز در این حوزه در شرایط ۲۰ و ۳۰ سال پیش بعضی کشورها هستیم و اینها اذیتکننده است.