اجرای متفاوت یک نمایشنامه کلاسیک

ابتدا تمرینات را به‌صورت مجزا با هنرجویان شهریار و دماوند در شهر خودشان آغاز کردم که ۷ ماه به طول انجامید. حدود ۵ ماه نیز برخی از روزها تمرینات در شهریار و بعضی از روزها در دماوند با کلیه بازیگران انجام شد و در نهایت ۴۰ روز آخر در تهران، تمرین کردیم. شکل اجرایی به فراخور فضای متن و پیشنهاد و حال و هوای برشت‌گونه به سبک فاصله‌گذاری است آنچه که در ایران و اجرای آن توسط فارسی‌ زبانان اتفاق نیفتاده است. ۸۰ درصد نمایش به شکل اپرا، سرود و خواندن با موسیقی زنده اجرا می‌شود و بخشی از آن حرکات فیزیکال است. این نمایشنامه همچنان به زبان‌های مختلف در جهان اجرا می‌شود و اجراهای بسیاری نیز در ایران به خصوص در سال‌های ۵۸ تا ۶۲ داشته است ضمن اینکه پیش از انقلاب نیز چندین بار به روی صحنه آمده است. با اینکه این نمایشنامه توسط هنرمندان بزرگی در ایران روی صحنه آمده است اما اجرای درخشان و ماندگاری از این اثر نشده است. به نظر من و به گفته کسانی که تاکنون این نمایش را دیده‌اند، این اجرا عجیب و خاص است و امیدوارم ماندگار باشد. نمایش طراحی صحنه بسیار ساده‌ای دارد. صحنه را در دو طبقه در نظر گرفتیم. طبقه بالا با داربست از سطح زمین جدا شده که گروه و ادوات موسیقی در آن قرار دارد. در طبقه پایین هیچ دکوری نیست و بازیگران با بدن دکور را می‌سازند.

داستان نمایش از این قرار است که روستایی دچار یک بیماری واگیردار است. آموزگار روستا و یکی از شاگردانش همراه عده‌ای دیگر سراغ درمانی به آن سوی کوه‌ها می‌روند. دارویی نمی‌یابند اما...

آنکه گفت آری، آنکه گفت نه

 نویسنده: برتولت برشت

 کارگردان: هومن رهنمون

 بازیگران: فاطمه الله ویرنی، بهار پاسبان، نازنین تاجیک، امیرحسین تاری، زهرا تاک، پریسا ترابی، مهسا ترابی، غزاله چیذری، نریمان حکانی، مونا حیدری، بهار خسروی، زینب خسروی و...

 مکان:حوزه هنری - تماشاخانه مهر

 دوره اجرا: ۷ تا ۳۱ تیر

 ساعت:۱۹:۰۰

 قیمت بلیت: ۲۰ هزار تومان

06-03