شکل بیان مفهوم متعالی
شاید تصور شود که غیر از چند بازیگر شاخص و چهره تئاتری، باقی بازیگران چندان سابقهای در عرصه بازیگری ندارند، اما در عمل شاهد بازیهایی همسطح و یکدست از سوی تمامی آنها هستیم. معمولا نمایشهای دینی علاوهبر ویژگیهای منحصر به فردی که بهویژه در محتوای خود دارند با یک مؤلفه دیگر هم شناخته میشوند و آن هم طراحی و اجرای دکورهای حجیم و لباسهای پرزرق و برق است تا بتوانند تداعیگر زمان و جغرافیای خاصی که روایت نمایش در آن میگذرد باشند اما این نمایش مذهبی از هیچیک از قوانین و قراردادهای رایج و مرسوم در عرصه تولیدات نمایش دینی تبعیت نمیکند و به همین دلیل است که باید تولید و اجرای آن را نقطه عطفی در عرصه تولیدات نمایشی با محوریت موضوعات دینی به شمار آورد. در رمضانهای گذشته شاهد اجرای این نمایش با نام «توبه نمیکنم» به نویسندگی و کارگردانی سیدجواد هاشمی بودهام اما «مردی در آینه» فارغ از تجارب اجرایی سالهای گذشته، تبدیل به جریانی مستقل و منحصر به گروه اجرایی خود شده است که تلاش برای بیان مفهوم و منظوری متعالی با استفاده از سادهترین کلام به مخاطب از جمله ویژگیهای آن است. با وجود آنکه «مردی در آینه» در عمل و اجرا ثابت کرده است که میتوان با استفاده از ابتداییترین امکانات و اجتناب از تحمیل هزینههای زیاد، نمایشی تأثیرگذار تولید کرد اما اگر اداره کل هنرهای نمایشی و سایر متولیان عرصه هنرهای نمایشی وحدت رویهای در زمینه حمایت از آثار نمایشی به ویژه نمایشهای دینی و مذهبی اتخاذ کنند و اینگونه نباشد که در زمینه حمایت مادی و معنوی از تولید این آثار دچار نوسان شویم در نهایت نتیجه بهتری به دست خواهیم آورد و نمایش دینی نیز به جایگاه و اعتبار واقعی خود با توجه به اینکه بدنه حرفهای تئاتر به آن اشتغال دارند، خواهد رسید. نمایش «مردی در آینه» به کارگردانی علی سلیمانی و تهیهکنندگی علی رضوانی تا چهارشنبه ۸ خرداد هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه میرود.
ارسال نظر