انتقاد سعید فرجپوری از تکنیکزدگی موسیقیدانها
سعید فرجپوری، نوازنده ویولن و کمانچه اعتقاد دارد موسیقی ما نباید فقط مهارت شود، بلکه باید حس و حال آن بیشتر شود تا مخاطبان را جذب کنیم. به گزارش هنرآنلاین، این هنرمند با اشاره به اینکه در جامعه موسیقی ما حضور کسانی که بتوانند موسیقی را نقد کنند لازم است، گفت: ما نظریهپرداز حرفهای کم داریم؛ چون خود موسیقی برای موسیقیدان وقت زیادی میبرد و او نمیتواند بهصورت حرفهای نظریهپرداز باشد و نظریهپردازی کند. فرجپوری افزود: همه جای دنیا اینچنین است کسانی که کار موسیقی انجام میدهند نمیتوانند منتقد موسیقی باشند. در واقع منتقد جای خود را دارد و نوازنده و آهنگساز هم جای خود؛ اما در ایران این موضوع بسیار مشکلساز شده است. این نوازنده کمانچه یادآور شد: نوگرایی در موسیقی فراگیر شده و در کارهایی که اجرا میشود، هدف اصلی که اثرگذاری موسیقی و لذت از موسیقی است، فراموش شده است. امروزه تکنیک تاثیر بیشتری دارد.
این آهنگساز افزود: متاسفانه هماکنون لذت در موسیقی فراموش شده و در عرصه موسیقی بحران به وجود آمده است. زمانی که لذتبخشی موسیقی کمرنگ شود، روز به روز مخاطبان کم میشوند. موسیقی ما نباید فقط مهارت شود، بلکه باید حس و حال آن بیشتر شود تا مخاطبان را جذب کنیم. به نظر من اگر عامه مردم از موسیقی لذت ببرند این نوع موسیقی، موسیقی اصیل ایرانی است. فرجپوری تاکید کرد: متاسفانه هماکنون اکثر آهنگسازان ما به دنبال تکنیک هستند و بهتر است بگوییم که موسیقی ما به شعبدهبازی شباهت پیدا کرده است. اغلب آهنگسازان ما کارهای عجیب و غریب میکنند. این عجیب و غریب بودن آهنگسازی به حدی است که هنگامی که مخاطب از کنسرت بیرون میآید، چیزی یادش نمیآید.
ارسال نظر