آثار تجسمی هنرمندان معاصر ۷۸ میلیارد تومان چکش خورد
رشد دو برابری فروش در حراج تهران
آثار گرانقیمت
در شانزدهمین حراج تهران، «شکار سیمرغ» رضا درخشانی با تکنیک مواد روی بوم با قیمت نهایی هشت میلیارد تومان فروش رفت. این اثر در سال ۱۳۹۵ خلق شده است. مجموعه شکار در واقع گستره جستوجوی عصری و محتوایی رضا درخشانی در نگارگری ایرانی است که همواره یکی از منابع الهام آثار وی بوده است. در حراج شانزدهم منصور قندریز هنرمند دیگری بود که اثری بدون عنوان از او که به عنوان «قله حراج» خوانده شد، به قیمت ۶میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان چکش خورد. این قیمت درحالی نهایی شد که پیشتر این اثر بین ۶-۷ میلیارد تومان تخمین زده شده بود. اثری بدون عنوان از کوروش شیشهگران که به خطوط معروفش شهرت دارد، درحالیکه پیشتر بین ۴-۵ میلیارد تومان تخمین زده شده بود، به قیمت چهار میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان چکش خورد.
فریده لاشایی هنرمند دیگری بود که اثری با عنوان «خرگوشها مقدمهای بر آلیس در سرزمین عجایب» از او، به قیمت چهار میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان چکش خورد. در این حراجی اثری با عنوان «عبادتهای بیپایان (مولوی)» متعلق به کامران یوسفزاده، درحالی که پیشتر بین ۳-۴ میلیارد تومان تخمین زده شده بود، به قیمت سه میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان چکش خورد. دومین اثر منصور قندریز در حراج شانزدهم که بین ۳-۴میلیارد تومان تخمین زده شده بود، با آخرین پیشنهادی که از سوی خریداران ارائه شد، نهایتا به قیمت سه میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان چکش خورد. «یا ابوالفضل» نام اثری از فرهاد مشیری با تکنیک مواد روی بود که به قیمت سه میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان به فروش رفت. در ادامه اثری با عنوان «بالهای کاغذی» متعلق به واحد خاکدان درحالی که به بین ۲-۳ میلیارد تومان تخمین زده شده بود، به قیمت سه میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به فروش رفت. تقاضای دوباره برای خرید این اثر، باعث شد دو مرتبه دیگر صدای چکش به صدا درآید.
دیگر میلیاردیها
«روزی که رفت از یاد» نیز یکی دیگر از میلیاردیهای حراج و متعلق به شهریار احمدی بود که بین ۲-۳ میلیارد تومان تخمین زده شده بود و به قیمت دو میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به فروش رسید. همچنین اثری بدون عنوان از منیر فرمانفرمائیان که از آینهکاریهای معروف او محسوب میشود و به نام «هندسه مقدس» شهرت دارد، درحالیکه پیشتر بین ۲-۳ میلیارد تومان تخمین زده شده بود، به قیمت دو میلیارد و ۵۰میلیون تومان به فروش رسید. اثری بدون عنوان از محمدعلی ترقیجاه به قیمت یک میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان درحالی به فروش رفت که رقابت برای خرید آن و پیشنهاد قیمتهای بالاتر کمرنگ بود. همچنین در ادامه اثری بدون عنوان از عباس کیارستمی به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان به فروش رفت. اثری با عنوان «قفل زنان طهران» متعلق به قاسم حاجیزاده که در محدوده ۱ تا ۵/ ۱ میلیارد تومان تخمین زده شده بود نیز به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان چکش خورد.
«کنش» نام اثری از رضا آرامش بود که در این حراجی به قیمت یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان به فروش رفت. این درحالی بود که قیمت این اثر بین ۵/ ۱ تا ۲ میلیارد تومان تخمین زده شده بود. «کنش بیپایان» نام اثری از مهرداد محبعلی بود که روایتی رئالیستی در خود داشت، این اثر که بین ۱ تا ۵/ ۱میلیارد تومان تخمین زده شده بود، در حالی که انتظار میرفت به فروش رفته، با تقاضای مجدد برای خرید، بار دیگر چکش خورد که این مساله اعتراض برخی خریداران را به همراه داشت. نهایتا «کنش بیپایان» به قیمت یک میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان چکش نهایی خورد. در ادامه اثری بدون عنوان از رضا درخشانی که بین ۱ تا ۵/ ۱میلیارد تومان تخمین زده شده بود، به قیمت یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان درحالی که رقابت برای آن کمرنگ بود، به فروش رفت.
«نگاه به سوی شرق»، اثری از آویش خبرهزاده که در سال ۲۰۰۵ برنده جایزه شیر طلایی بینال ونیز شده بود، به قیمت یک میلیارد تومان به فروش رسید. افشین پیرهاشمی هنرمند دیگری بود که اثری بدون عنوان از او به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان به فروش رفت. این قیمت درحالی نهایی شد که پیشتر قیمت این اثر بین ۱ تا ۵/ ۱ میلیارد تومان تخمین زده شده بود. همچنین «قلب» نام اثری از امیرمسعود اخوان جم بود که به قیمت یک میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان به فروش رسید. آخرین میلیاردی شانزدهمین دوره حراج تهران به اثری بدون عنوان از مجموعه درخت فریده لاشایی اختصاص داشت که به قیمت یکمیلیارد و ۵۰۰میلیون تومان چکش خورد.
از حواشی حراج چه خبر؟
یکی از مواردی که پیشتر به آن اشاره شد، چکش زدن و اعلام به فروش رفتن اثری و به صدا درآمدن دوباره چکش و پذیرش قیمتهای جدیدتری از سوی خریداران بود. این روند از واکنش خریداران، اعتراض برخی از آنان را به همراه داشت. علیرضا سمیعآذر، مدیر حراج تهران درباره این موضوع چنین اظهار کرد: «این همه جای دنیا حتی در حراجیهای بزرگی مانند کریستیز و ساتبیز نیز وجود دارد. من بارها شاهد بودم که پس از چکش خوردن عدهای دست بالا میبرند، به دلیل اینکه یا دیده نمیشوند یا دیر تصمیم میگیرند. چکش خوردن به معنی سوت پایان بازی نیست. به معنی اعلام یک رقم است و درصورتی که بلافاصله و قبل از اینکه مجری وارد اثر بعدی شود، کسی دست بالا ببرد ما میتوانیم دوباره و حتی سه باره چکش بزنیم.» طبق گفته مدیر حراج تهران باتوجه به فروخته شدن این اثر در پشت صحنه، شانزدهمین دوره حراج تهران با به فروش رفتن تمامی ۱۲۰ اثر ارائهشده، به کار خود پایان داد.