شفاف‌سازی رای مردم

در این زمینه مدیر بخش جایزه مردمی جشنواره درباره حاشیه‌ها و حرف‌‌وحدیث‌های پیرامون آرای مردمی جشنواره گفته آنچه اعلام شده نتیجه رای تماشاگران است و هر صاحب فیلمی که اعتراض یا شک و شبهه‌ای دارد می‌تواند برای دریافت اطلاعات درخواست دهد که فعلا گویا از میان هفت فیلم برتر هیچ تقاضایی برای رسیدگی به آرا وجود ندارد. علی آشتیانی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا توضیحاتی درباره روند این رای‌گیری بیان کرد، اما ترجیح داد از ارائه هر گونه آمار مربوط به فیلم‌ها برای انتشار عمومی خودداری کند چرا که آنها را امانتی می‌داند که در صورت درخواست صاحب فیلم می‌تواند در دسترس باشد.

او گفت: امسال فرایند رای‌گیری از سینماهای مردمی توسط خانه سینما و همچون گذشته براساس نرم‌افزاری که در سال‌های قبل استفاده می‌شد انجام گرفته است، منتها با این تفاوت که سمفا (سامانه مدیریت و فروش اکران) با تجربه و قدرت بیشتری توانست فروش بلیت و ارائه کد به خریداران را مدیریت کند. درواقع باید گفت روند انتخاب بهترین فیلم مردم، امسال تغییر اساسی نداشت بلکه شاید از هر سال دقیق‌تر هم انجام شده باشد.

او با بیان اینکه در سال‌های مسوولیتش در بخش آرای مردمی، فیلم‌های «ابد و یک روز»، «ماجرای نیمروز»، «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، «متری شیش و نیم» و «شنای پروانه» با همین نرم‌افزار فعلی به عنوان بهترین فیلم مردمی انتخاب شدند، گفت: در چند سال گذشته خانه سینما دخالتی در رای‌گیری مردمی نداشت و بعد هم این پروسه با حاشیه‌هایی که در جریان جزئیاتشان نیستم، متوقف شد. امسال هم فیلم «پیشمرگ» با همان برنامه و طبق همان روال گذشته در خانه سینما، عنوان بهترین فیلم تماشاگران را به دست آورد.

او گفت: امسال تمام بلیت‌هایی که توسط ارگان‌ها و صاحبان آثار توزیع شد و نیز بلیت‌هایی که در اختیار صاحبان سینماها قرار داده می‌شد در آرای مردمی قرار نمی‌گرفت. همچنین هیچ سانس فوق‌العاده‌ای در آرای مردم لحاظ نمی‌شد، بنابراین رای‌های ماخوذه فقط براساس بلیت‌هایی بود که توسط مردم و  هر شماره تلفن حداکثر چهار بلیت خریداری شده و در سمفا ثبت شده بود و راه اینکه کسی بخواهد جریانی را در خرید بلیت ایجاد کند، کاملا بسته شده بود. البته اگر کسی تصور می‌کند که گروهی می‌توانستند افرادی را بسیج کنند که بلیت یک فیلم خاص را بخرند، باید گفت این امکان برای همه وجود داشت.

او گفت: در این سیستم بعد از تهیه بلیت یک کد از طریق پیامک به خریدار ارسال می‌شد که وقتی او وارد سینما می‌شد آن کد را باید به سیستم وارد می‌کرد تا بلیت اصلی را تحویل بگیرد. سپس یک کد دیگر برای رای‌گیری ارسال می‌شد و از آنجا که هر شب با افرادی که در قرعه کشی شبانه برنده می‌شدند تماس می‌گرفتیم، هیچ‌کس بابت وجود مشکل در این پروسه گله نکرد. آشتیانی‌پور ادامه داد: با پنج گزینه اصلا نپسندیدم، نپسندیدم، میانه، پسندیدم و خیلی پسندیدم، جدولی را بر اساس اطلاعات و فیلم‌های جشنواره تهیه کردیم و حداقلِ ظرفیت را برای همه فیلم‌ها با بررسی سانس‌ها در نظر گرفتیم و نوعی همسان‌سازی برای همه فیلم‌ها ایجاد کردیم. امسال یک نکته قابل‌توجه در رای‌گیری این بود که مردم مانند گذشته به صورت سری بلیت خریداری نمی‌کردند و امکان خرید بلیت تک‌فیلم را هم داشتند، پس در این مسیر ممکن بود یک فیلم پرفروش‌تر شود و فیلم دیگر فروش کمتری داشته باشد اما در محاسبه آرا صرفا تعداد رای‌دهندگان ملاک اصلی است.

او با بیان اینکه حدود ۱۰ سال قبل خانه سینما از تعدادی از کارشناسان رشته آمار دعوت کرد تا یک برنامه تخصصی را برای این رای‌گیری تهیه‌ کنند، گفت: ما هر شب اطلاعات و آماری را که در اختیارمان قرار می‌گرفت وارد این نرم‌افزار می‌کردیم. درواقع آرای تفکیک شده بر اساس امتیازها در اختیار نرم‌افزار قرار می‌گرفت. ضرایبی که در جدول گنجانده می‌شوند دارای پنج رتبه امتیازی هستند که از صفر تا چهار را شامل می‌شوند، اینها با هم جمع می‌شوند و تقسیم بر تعداد رای‌دهندگان می‌شوند.

وی با بیان اینکه «فیلم‌های پیشمرگ، رها و موسی کلیم‌الله در روزهای آخر و بنا به تغییر ظرفیت سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم، جابه‌جایی‌هایی در رتبه داشتند ولی تا روز آخر به لحاظ ظرفیت به شرایط برابر رسیدند»، گفت:‌ درباره این نگرانی که الان برای بعضی صاحبان آثار به وجود آمده و می‌گویند که فیلمشان چند سانس فوق العاده داشته یا سالن‌ها با ظرفیت پر، فیلم را اکران کرده‌اند، پس چطور یک فیلم دیگر برنده سیمرغ مردمی شده است باید بگویم که بر اساس نظر کارشناسان آمار، اینها هیچ کدام تاثیری در روند سیستم رای‌گیری ندارد. اگر یک فیلم با ۱۰۰ نفر مخاطب به یک امتیاز برسد، با هزار مخاطب هم به همان امتیاز می‌رسد چون پنج گزینه‌ برای رای‌گیری وجود دارد که با هم به یک نسبت رشد می‌کنند، در نتیجه کثرت جمعیت تاثیری در نتیجه کلی ندارد؛ یعنی تاثیر آمار در امتیاز است.