آشنایی با موسیقی کلاسیک اثر رابرت شرمن
این کتاب با مجموعهای مختصر از اصول اولیه - از تاریخچه آنچه ما بهعنوان موسیقی کلاسیک فکر میکنیم ، تا هنر گوش دادن به موسیقی کلاسیک ، تا نحوه خرید یک سیستم استریو - بهطور هوشمندانه توصیههایی برای خوانندگان دارد. این اثر گفتنیهای بسیاری درباره سازهای مختلف ، آهنگسازان ،نوازندگان ، اپراها ازجمله باروک ، موسیقی رمانتیک کلاسیک و مدرن ارائه میدهد.
نویسندگان رابرت شرمن و فیلیپ سلدون انتخاب کردهاند که هر دو موسیقی دستگاهی و اپرا را در یک جلد ترکیب کنند.
رابرت شرمن (دکترا ، مدرسه الوهیت دانشگاه شیکاگو) قبلا بهعنوان استاد الهیات مسیحی ریچارد پی باک در حوزه علمیه بنگور در بنگور ، ماین (که در سال ۲۰۱۳ بسته شد) خدمت میکرد.
قسمتهایی از کتاب آشنایی با موسیقی کلاسیک (لذت متن)
چرا موسیقی کلاسیک گوش کنیم؟ گوش دادن به موسیقی کلاسیکها را از دنیای روزمره با تمامی استرسها و فشارهایش خارج میکند. زمانی بالای ورودی مرکز لینکلن در نیویورک نوشته بودند جانوران وحشی اینجا آرام میگیرند. شاید عجیب به نظر برسد، اما هارمونیهای ناسازگار باروک یا نعرههای بلند والکوره ها سبب آرامش و تسکین میشوند. ما وقتی آشفته با خشمگین یا نومید هستیم خودبهخود به موسیقی پناه میبریم، و این پدیدهای جدید نیست. آیا میدانید در اوایل قرن شانزدهم، مارتین لوتر گفت: روی زمین هیچچیز این ویژگی را ندارد که مانند موسیقی غمگین را شاد، عبوس را شجاع، مغرور را فروتن، و حسد و نفرت را خاموش کند.
در مورد پاگانینی انواع شایعهها رواج داشت. عدهای درگوشی میگفتند که روح معشوقههایش در درون ویولن او حبس شده است؛ بهاینعلت میتواند آرشه را چنان سریع حرکت دهد که انگار گلولههای سربی کوچکی در آن کار گذاشته است. اگر صدای عالی درمیآورد بهاینعلت است که زههای ویولن او از دلوروده حریفان مقتولش ساختهشده است؛ یا اینکه او روحش را به شیطان فروخته است تا این فن باورنکردنی را به دست بیاورد. یکبار پاگانینی مجبور شد یک نامه مادر خود را منتشر کند تا همه باور کنند که او پدر و مادر داشته است.
تاریخ موسیقی، آنطور که باید تدریس شود ( باخ، بتهوون، و باقی بروبچه ها)
دیوید باربر روزنامهنگار، نویسنده، و آهنگساز کانادایی، ساکن شهر تورنتو کانادا. او تاکنون چندین کتاب به زبان طنز درباره تاریخ و آموزش موسیقی کلاسیک؛ اُپرا، و باله نوشته است. طراح: دیوید دانالد آفریننده طرحهای کتاب حاضر، مدیر هنری یک مجله کانادایی مستقر در تورنتو است. وی طرحهای چند کتاب دیگر دیوید باربر را نیز رسم کرده است. از متن کتاب: هرچند یونانیان باستان نظرهایی درباره موسیقی داشتند، و حتی پیش از آن بشر اولیه احتمالاً هرروز صبح هنگام خروج از غار نوعی آواز شکار ماموت سر میداده، امروزه رسم است که تاریخ موسیقی را با آوازهای گریگوریان آغاز کنند. با این توجیه که همهچیز بالأخره باید از یکجایی شروع شود...
تئوری موسیقی اثر مصطفی کمال پور تراب
کتاب "تئوری موسیقی" که در بردارنده "مبانی موسیقی نظری" به قلم "مصطفی کمال پور تراب" است، کتابی است پرطرفدار که تاکنون بیش از شصت بار مورد تجدید چاپ قرارگرفته است. این اثر که در زمره یکی از جامعترین و کاملترین کتابهای نوشتهشده پیرامون "تئوری موسیقی" بهحساب میآید، اساسیترین "مبانی موسیقی نظری" را در اختیار موزیسینها و علاقهمندان به موسیقی قرار میدهد.
استاد "مصطفی کمال پور تراب" کتاب "تئوری موسیقی" را در هفت فصل طبقهبندی نموده که هر فصل مهمترین مواردی را که هنرجو باید بهصورت علمی و نظری بداند، به او آموزش میدهد. در فصل نخست "مبانی موسیقی نظری" در کنار تعریف موسیقی و نتهای آن، حامل و کلید، خطوط اضافه، گستره صدای انسان، ریتم و تعریف کلی آن، سکوت و انواع صدا و خطها و نقطهها معرفیشدهاند. فصل دوم متریک میزانهای ساده و ترکیبی را تشریح کرده و ضرب، ضد ضرب، سنکوپ و تکیه و ارکان عروضی را توضیح داده است. در فصل سوم فواصل موسیقیایی و علامتهای تغییردهنده، نیمپردههای دیاتونیک و کروماتیک و نتهای مترادف بررسیشدهاند و فصل چهارم گام و تنالیته را بهتفصیل شرح میدهد. فصل پنجم به حالتها، حرکتها، تنداها و اصطلاحات پیرامون آنها اختصاص داشته و فصل ششم اختصارات، نشانهها و علامتها را بررسی میکند. آخرین فصل از کتاب "تئوری موسیقی" استاد "مصطفی کمال پور تراب" به آکورد شناسی میپردازد و در پایان هر فصل، تمرینات شفاهی، تکالیف عملی و آزمون درک مطلب برای استفاده بهتر هنرجویان از مطالب کتاب، طراحیشده است