کارنامه 1900 میلیارد تومانی سینما

Untitled-1 copy

گرچه این فیلم در ظاهر فروش بیشتری نسبت به «فسیل» ساخته کریم امینی، اثر پرفروش سال قبل، داشته اما در جذب مخاطب در رتبه پایین‌‌‌تری قرار گرفته است. حتی «هتل» اثر مسعود اطیابی که دومین فیلم پرفروش سال گذشته بوده از لحاظ جذب تماشاگر از «هفتاد سی» موفق‌تر بوده است. این دو اثر پارسال به ترتیب با ۷ میلیون و ۴۹۰‌هزار تماشاگر و ۶ میلیون و ۶۲۸‌هزار نفر تماشاگر پرمخاطب‌‌‌ترین فیلم‌‌‌های سال بودند. یک نکته مهم دیگر اینکه در جدول فروش امسال، پنج رتبه اول گیشه در اختیار فیلم‌‌‌های کمدی است و پس از آن فیلم «مست عشق» ساخته حسن فتحی قرار دارد که ژانرش عاشقانه است و سپس دوباره فیلم‌های کمدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در واقع در میان ۱۰ فیلم اول جدول فروش فقط نام دو فیلم «مست عشق» و انیمیشن «ببعی قهرمان» ساخته حسین صفارزادگان و میثم حسینی دیده می‌شود و بقیه کمدی هستند.

اگرچه فیلم‌‌‌های کمدی رتبه‌‌‌های دیگر جدول فروش را هم به تسخیر خود در‌آورده‌اند اما از لحاظ جذب تماشاگر خیلی موفق نبوده‌اند و از این رو کارشناسان معتقدند این موضوع نشانه افول سینمای کمدی در ایران است. با این حال برای تماشای حدود ۶۰فیلمی که امسال روی پرده رفتند، ۳۳ میلیون و ۹۷۱‌هزار نفر بلیت خریدند که رقم کلی فروش این فیلم‌‌‌ها ۱۹۰۲میلیارد تومان بوده است.

اگرچه ۳۳ میلیون نفر به تماشای فیلم‌ها رفته‌اند و این آمار در مقایسه با دوران کرونا قابل‌توجه است اما با دهه 60 قابل قیاس نیست. در فاصله سال‌های 1366 تا 1369 سینمای ایران 80 و 81 میلیون مخاطب داشت در حالی که جمعیت کشور بین 50 تا 55 میلیون نفر بوده است. سینمای ایران که در آن دوره در حال پوست‌اندازی بود در طول یک دهه توانست بیش از ۴۷۳ میلیون قطعه بلیت بفروشد و رکورد عجیب و دور از دسترسی به ثبت برساند.

در میان فیلم‌‌‌هایی که امسال اکران شدند،۶ فیلم درآمدی بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان به دست آوردند و ۱۶ فیلم درآمدی بین 10 تا 91میلیارد تومان کسب کردند. همچنین ۱۷ فیلم کمتر از ۱۰میلیارد تومان فروش داشتند و در انتهای جدول هم سه فیلم کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان بلیت فروختند. اما اگر بخواهیم آمار گیشه را بر اساس تعداد تماشاگر محاسبه کنیم، فقط یک فیلم یعنی «هفتاد سی» بیشتر از پنج میلیون نفر مخاطب داشته و دو فیلم «تگزاس۳» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی و «زودپز» ساخته رامبد جوان حدود چهار میلیون نفر تماشاگر داشتند.

هفت فیلم دیگر جدول اکران امسال بین یک میلیون تا دو میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر را به سینما کشاندند و باقی ۵۰ فیلم دیگر، تماشاگرانی کمتر از یک میلیون نفر داشتند. در این بین تعداد قابل‌توجهی از فیلم‌‌‌ها حتی ۱۰۰‌هزار بلیت هم نفروختند و این ارقام نشان می‌دهد اوضاع سینما در سال 1403 فقط برای چند فیلم و یک گروه خاص خوب بوده و شاید همین موضوع را باید یک زنگ خطر جدی به حساب آورد.